Унікальні фото: як 100 років тому виглядала Коломийська вузькоколійка

1 232

Понад 100 років тому на Коломийщині була побудована локальна залізниця, яка з’єднувала Коломию з Рунгурами та Ковалівкою.

Про неї на своїй сторінці у Фейсбук розповів історик Роберт Ерік, передає WestNews.

Коломийський трамвай (назва умовна) — вузькоколійна залізниця, що сполучала Коломию з Рунгурами та Ковалівкою (Івано-Франківська область). У місті мала ознаки трамвая, а за містом — залізниці, тому розповсюдженою є кваліфікація мережі як «паровий вантажний трамвай».

Складалася з двох гілок — ковалівської (з’єднувала Коломию з Ковалівкою проходила через Сопів) та рунгурської (Коломию з Рунгурами; проходила через Печеніжин і Княждвір).

Коломийський трамвай можна також розглядати як окрему частину мережі карпатських приватних вузькоколійок.

Історія

До 1886 року сполучення нафтових копалень (шиб) та дистилярень (рафінерій) на Коломийщині здійснювалось возами. Тому, на початку 1880-их років надінспектор Львівсько-Чернівецької залізниці Людовік Вежбицький запропонував проект будівництва локальної залізниці, що сполучила б Коломию, Печеніжин і Яблунів. Цей проект був підтриманий Станиславом Щепановським, який, працюючи у Британському міністерстві у справах Індії, розробляв будівництво залізниць на Індостані. Щепановський створив консорціум для будівництва залізниці, заручившись фінансовою підтримкою віденської компанії «M.Biedermann&Co». Консорціум розширив проект, включивши у нього будівництво колій і до Княждвора та Слободи Рунгурської.

Будівництво тривало протягом семи місяців 1886 року, і здійснювалося віденською фірмою «Lindheim&Co» під керівництвом інженера Рудольфа Матковського. Відгалуження на Яблунів збудовано не було.

Залізниця була зруйнована в часи війни. Після звільнення краю від німецьких загарбників, нова влада почала відновлювати її — навесні 1945 року з Коломиї в Рунгури прибув товарний потяг. Працівники НКВД арештовували жителів Рунгур та навколишніх сіл, щоб вивезти їх у Сибір. Проте вояки УПА розібрали рейки, зупинили потяг, солдатів Червоної Армії забрали в полон, пов’язали руки, а потім відпустили. Наступного для в село знову прибули війська НКВД, і поклали рейки на місце, після чого потяг таки покинув село.

У повоєнний період було споруджено відгалуження в Ковалівку, де добували вугілля.

Останній рейс відбувся 15 травня 1967 року. Того ж року залізниця була повністю розібрана.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Жіноча освіта в давньому Станиславові

 

Коментарі:

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *