Піар, соціалізм чи економічний зиск: чому Марцінків і Ко захопилися купівлею заводів та аеропорту

506

Навіть якщо бути зовсім не спостережливим івано-франківцем, важко не помітити інтерес, який останнім часом проявляє мерія до стратегічних підприємств.

З другої спроби 22 серпня міська рада змогла придбати за цілих 34 мільйони гривень сумновідомий “ПрАТ “Івано-Франківський локомотиворемонтний завод”, пише WestNews. Перед тим, нагадаємо, меру довелося скликати позачергову сесію, щоб повторно отримати дозвіл на купівлю заводу – результат перших торгів 6 липня, на яких міська рада була єдиним учасником, приватизаційна комісія не визнала.

Крім того, у пресі регулярно з’являються слова міського голови про бажання придбати у власність міста спиртзавод “Княгинин”, працівники якого протестують проти закриття у зв’язку з банкрутством.

– У нас в Україні більше 3 тисяч державних підприємств, – коментує відомий франківський банкір Юрій Войчак. – Уряд заявляє про початок приватизації. Тому дії мерії мені не зовсім зрозумілі. Спиртзавод є, до речі, державним підприємством. Банкрутство розпочато за фактом нерентабельності. Типовий приклад невміння керувати бізнесом через менеджерів від держави. Щоб підприємство стало рентабельним, потрібно вкладати в технологічність обладнання та оптимізувати працівників. А грошей немає. Тому це чистий піар мера.

Ну або в перспективі використання землі заводу для видачі дозволу оренди на 50 років, або продаж за копійки афілійованим структурам. Я коли чую слова мера, то хочу спитати – який план? А конкретного плану щодо таких об’єктів немає. Тому це просто черговий піар-хід, – вважає пан Юрій.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Увага, через протести спиртзаводу Галицька перекрита, Пасічна стоїть. ФОТО

Фото: локомотиворемонтний завод

Фото: локомотиворемонтний завод

Відомо, що в користуванні товариства локомотиворемонтного заводу перебувають 34 споруди та ділянка землі площею 9,96 га. Імовірно, в цьому франківські можновладці вбачають певний зиск. Але далі хід їхньої логіки залишається незрозумілим. Адже після купівлі локомотиворемонтного заводу мер одразу ж заговорив про бажання придбати міський аеропорт. Депутати-свободівці навіть підготували відповідне звернення до обласної ради та ОДА, яке Руслан Марцінків зачитав 18 липня на черговій сесії. У документі було сказано про те, що аеропорт у руках концесіонера занепав, і лише мерія зможе перетворити його у квітуче підприємство.

Дивними виглядають такі заходи й на тлі того, що в Україні розпочалася хвиля приватизації, яка є запорукою успішної євроінтеграції.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Стало відомо, як виглядатиме оновлений франківський аеропорт. ФОТО

– Як результат фіскальної децентралізації, яку розпочав Уряд та Верховна Рада, бюджети розвитку міських рад суттєво збільшились, тому міська влада має можливість їх витрачати на розвиток, – каже експерт Інституту політичної освіти Тарас Случик. – Купівля “Івано-Франківського локомотиворемонтного заводу” свідчить про те що в бюджеті розвитку міста дуже багато коштів, і замість того, щоб вкладати їх у розвиток, міський голова “бореться” з міфічними олігархами, купуючи збиткові державні підприємства.

Також варто врахувати, що свободівці є соціал-націоналістами і ближчі до соціалістичних ідей в економіці, отже, вважають що влада повинна максимально втручатись в економіку та надавати соціальні блага. Тому ідея викупу збиткового заводу для того, щоб нібито зберегти робочі місця та фінансувати збитковий актив, добре лягає в політику партії. Для мешканців міста це означає, що ми отримали збитковий та нікому не потрібний актив, який треба щороку утримувати та фінансувати з міського бюджету замість, наприклад, встановлення якісних вуличних меблів чи створення зелених зон.

Звичайно, за купівлею заводу можуть бути ще й приховані корупційні інтереси, тому важливо щоб тепер на комунальному заводі була створена наглядова рада для контролю за діяльністю керівництва викупленого підприємства.

За словами політолога, у високорозвинених країнах муніципалітети переважно володіють невеликими активами, наприклад лише транспортних, водопостачальних та теплопостачальних компаній для того, щоб надавати якісні комунальні послуги жителям.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Марцінків вважає, що із придбанням локомотиворемонтного заводу здобув перемогу над олігархами

Фото: Міжнародний аеропорт "Івано-Франківськ"

Фото: Міжнародний аеропорт “Івано-Франківськ”

У ситуації з аеропортом “Івано-Франківськ” концесіонер – ТОВ “Скорзонера” нардепа Олександра Шевченка – регулярно заявляє про те, що лише власними зусиллями компанії вдалося зберегти статус міжнародного та взагалі “вижити” в умовах тиску з боку влади. Тож на звернення Руслана Марцінківа і Ко швидко відреагував опозиційний до “ВО “Свобода” прошевченківський “УКРОП”. Укропівці опублікували на офіційному сайті заяву, де звинуватили мерію у розвертанні міста “на шлях “світлого комуністичного майбутнього” та наголосили, що купівля збиткового локомотиворемонтного заводу зроблена “лише заради землі для майбутнього дерибану поміж партійними забудівельними підприємствами“. Чи варто з міського бюджету фінансувати придбання й утримання стількох, м’яко кажучи, не дуже прибуткових, а то й відверто збиткових компаній?

Велика пристрасть місцевої влади до заводів та аеропорта – це не що інше, як гонитва за ресурсами та певною мірою політичне протистояння, – впевнена громадська активістка Наталія Сербин. – Я не думаю, що команда людей, яку очолює мер міста Руслан Марцінків, здатна організувати виробництво чи справді розгорнути масштабну господарську діяльність. Якщо оцінити ефективність використання бюджетних коштів та діяльність комунальних підприємств, кількість останніх постійно збільшується, а господаркою навіть не “пахне”. Всюди косметичні ремонти, щороку велике дофінансування комунальних підприємств з бюджету і, звичайно, такі собі “годівнички” для партійних підрядників.

А заводи – це, по-перше, земля, яка у Франківську вартує чимало, по-друге, – політичні дивіденди, що нібито “ми на стороні людей”, працівників, які протестують проти закриття. Мер обрав роль рятівника, який все може. Аеропорт – це взагалі якась дуже дорога політична амбіція, в Україні жоден аеропорт не є прибутковим, тому для бюджету це страшно дороге задоволення“, – резюмує Наталія.

До слова, за даними Міністерства економічного розвитку та торгівлі, на сьогодні в Україні держава володіє більшою часткою 3 634 підприємств. З них реально працюють лише трохи більше половини (51%). Для порівняння – найближчі показники по світу складають 371 підприємство в Угорщині та 301 – в Польщі. Решта країн має лише по кілька десятків чи й до десяти таких державних активів, а Канада позбулася їх узагалі. Це означає, що в цивілізованій Європі та на Північноамериканському континенті приватну власність вважають набагато ефективнішою формою господарювання, ніж державну. Утримання велетенського баласту підприємств, якими держава не може ефективно управляти, тисне на бюджет і приносить збитки.

21150826_822065311296312_1177862414_n

Тому у світлі сказаного дії Івано-Франківської міської ради справді породжують багато запитань щодо їхньої доцільності й економічної обґрунтованості, а, відтак, щодо істинних причин і передумов їхнього впровадження.

Христина СЕМЕРИН

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Законність забудови на міському озері Франківська повторно перевіряють, – депутати

Коментарі:

Comments are closed.

Новини за датою

Грудень 2017
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
« Лис    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Вибір редакції

115 queries in 5,007 seconds.