Як законно ввезти авто з ЄС і не потрапити на гачок шахраїв. Інтерв’ю з Левком Прокіпчуком

2 727

З часом людям набридає пересуватися громадським транспортом, а обмеження в часі та надто великі відстані відбивають бажання ходити пішки. Саме тоді вони задумуються про купівлю автомобіля.

Минулого року український парламент прийняв рішення зменшити акцизний збір при ввозі машин з країн-членів ЄС. Та в законі були прописані суттєві обмеження – транспортні засоби повинні відповідати екологічному стандарту Євро-5 та бути не раніше 2010 року випуску.

Разом з тим, українці часто вдаються або стають жертвами шахрайства при імпорті омріяних «залізних коней».

Про те, як вигідно купити автомобіль і не порушити законодавство, як не стати жертвами шахраїв та чи допоміг закон про акцизи зробити європейський авторинок доступнішим для українців в інтерв’ю WestNews розповів в.о. начальника Івано-Франківської митниці ДФС Левко Прокіпчук.

Опишіть, як виглядає процес купівлі автомобіля за кордоном згідно з новим законом про зниження акцизів?

Треба обов’язково перевірити, чи цей автомобіль не вироблений в Росії, бо акцизи щодо таких не знижують. При чому, в РФ діють близько 15 заводів, які збирають машини європейських брендів. Тобто, якщо Ви придбали «Мерседес», то це ще не означає, що він німецький. Найпростіший спосіб перевірити автівку – через VIN-код у дилерів.

Друге – треба бути переконаним, що автомобіль відповідає екологічним нормам стандарту Євро-5. Як правило, в техпаспортах до європейських автомобілів є відповідна відмітка. З американцями важче – цього в їхніх машинах немає. Знову ж, це така спрощена схема. В окремих країнах і після 2010 року випускали автомобілі, які відповідають стандарту Євро-4. Здається, такі робили в Туреччині.

В людини є два способи інформування митниці про те, що транспортний засіб буде ввозитись. Перший – громадянин з техпаспортом на руках звертається до брокера і оформляє так звану «попередню декларацію». Хоча звернення до брокера не є обов’язковим. Просто, так склалося, що у звичайного автовласника відсутня програма, яка необхідна для заповнення декларації.

Функція цієї декларації полягає у тому, що Ви наперед перераховуєте суму податків, які мають бути сплачені при ввезенні автомобіля. Цю декларацію необхідно оформити за місцем свого проживання. Потім її скеровують до центральної бази даних. При перетині кордону у Вас на руках має бути номер попередньої декларації, за яким перевіряють її наявність чи відсутність. Потрібно пам’ятати, що при імпорті транспортний засіб має бути знятий з обліку закордоном.

Другий варіант – це коли Ви купили транспортний засіб, але у Вас немає кому його доручити або немає коштів для сплати суми податків, яка необхідна для оформлення попередньої декларації.

Простіше кажучи, Ви маєте з собою певну суму коштів, купили автомобіль, а решту грошей можете витратити на сплату податків. Тобто, декларацію, яку Ви заповнювали за місцем свого проживання, будуть оформляти безпосередньо на кордоні. Після того Ви приїжджаєте в підрозділ митниці за місцем свого проживання і здійснюєте оформлення митної декларації із сплатою податків. При цьому, сума коштів, яку Ви вносили за попередньою декларацією, враховується у суму податків.

Іноді бувають випадки, що Вам з тих чи інших причин піднімають митну вартість, яка є базою нарахування податків. Для прикладу, люди мінімізують свої податки через подачу документів, в яких міститься нереальна вартість транспортного засобу. В цьому випадку ми намагаємося залучати незалежних експертів, які мають відповідний дозвіл від Фонду держмайна чи Мінюсту. Вони вже визначають справжню вартість. Або ж, якщо питання не є надто складним, ми маючи цю методику, маючи каталоги, самотужки можемо назвати реальну ціну автомобіля. Іноді буває, що ця вартість є більшою за ту, яку ви принесли по документах, і в такому випадку Вам треба доплатити різницю.

Вже після цього оформляється митна декларація. Знову ж, потрібно пам’ятати, що перед постановкою автомобіля на облік в органах поліції, потрібно отримати сертифікат відповідності.

Ціни у вказаних Вами каталогах встановлені на нові автомобілі, чи там враховується термін експлуатації та інші фактори?

Там кожна модель кожного року випуску, мало того, ще й різної комплектації. Очевидно, що комплектація зі шкірою та люком буде коштувати більше, ніж мінімальна.

Крім каталогу враховується і реальний стан. Буває, що транспортний засіб є пошкоджений. Не те, що вживаний, а після ДТП.

Купити і відремонтувати автомобіль з-за кордону, який після ДТП, буде дешевше, ніж купити такий же без пошкоджень. Тобто, здійснюється коригування з розрахунку реального стану машини.

Наскільки цей закон про зниження акцизів є ефективним? Адже через обмеження у вигляді стандарту Євро-5 та мінімального терміну експлуатації ціни на ці машини все одно високі. При цьому, наші люди здебільшого купують транспортні засоби, які відповідають стандартам Євро-3 та Євро-4.

Я думаю, що в будь-якому разі це перший крок для лібералізації автомобільного ринку.

Чи вирішив він проблему? Ні, повністю не вирішив. Але чи мав він позитивний ефект і чи допоміг? Однозначно так. Не всьому колу громадян, але тим людям, які могли собі дозволити купити транспортний засіб 2010 року. Я наводив цифри: сума податку зменшилася вдвічі. Люди почали ввозити значно більше автомобілів.

Чи відомо Вам  про якісь дискусії серед депутатів з приводу подальшої лібералізації доступу до європейського авторинку? Можливо, готуються якісь законопроекти?

Насправді, законопроекти є. Зараз точаться дискусії за двома напрямками. Перший – коли здійснюється блокування кордону автовласниками з іноземною реєстрацією, починається обговорення про платне ввезення на рік цих машин. Називаються різні суми. Наприклад, 200 євро на рік і так далі. Інший напрямок – зниження вимог до екологічних стандартів і збереження митних ставок.

Але є певні кола, які не зацікавлені в зниженні податків та мит…

Мабуть. Я щиро вірю, що вже скоро якісь рішення з цього приводу мають бути прийняті. Так теж не може бути – коли два тижні блокуються дороги та пункти пропуску. Це не є нормально. При цьому, я вважаю, що частину цих людей, які беруть участь у блокуваннях, використовують. Коли починаєш з ними спілкуватися, то пояснюєш: «Ну добре, Ви намагаєтеся привернути увагу до цієї проблеми. Але насправді ви частину суспільства налаштовуєте проти себе. Люди, які не мають транспортних засобів на іноземних знаках,  думають: «Ну добре, я заплатив усі податки і зареєстрував машину на українські номера. Мало того, я ще й не можу перетнути кордон, бо комусь хочеться якихось пільг».

Чи є можливість законно ввезти сюди автомобіль на транзитних номерах і в подальшому експлуатовувати його?

Можна. Але потрібно пам’ятати, що машина в режимі транзиту. Якщо Ви перетинаєте кордон в зоні дії однієї митниці, то це 5 календарних днів. Якщо в’їзд і виїзд в зоні діяльності кількох митниць, то виїхати потрібно впродовж 10 календарних днів.

В інтернеті безліч оголошень на кшталт «Продаю машину, ввезено нещодавно з документами на рік». Це можна вважати шахрайством?

В моєму розумінні так. Швидше за все, ці транспортні засоби були ввезені не резидентом. Дійсно, не резидент (не громадянин України – ред.) має право користуватися транспортним засобом на іноземних номерах. Тут треба уточняти: «не резидент» – це не обов’язково громадянин іншої країни. Це може бути особа з постійним місцем проживання закордоном. Серед таких є і громадяни України.

Ці транспортні засоби справді ввезені до одного року. Тут важливе інше – користуватися ним має право саме не резидент, а не той, хто її ввіз. Це «маленька» деталь, яка дуже часто забувається.

Формально, транспортний засіб ввезений на рік законно. Але передати його комусь у користування законних шляхів немає.  Для цього потрібно, щоб власник машини написав заяву на митницю про те, що він хоче передати право на користування іншій особі. Митниця, у свою чергу, вже перевірятиме, чи є ця людина резидентом.

Тобто, людина може купити цю машину з документами на рік з рук, але вони можуть бути написані на іншу особу?

Так, і Ви не зможете цього перевірити. В діях людини, яка купить цей транспортний засіб, можуть бути ознаки порушення митних правил передбачених статтею 485 Митного кодексу України. Санкція – 300% від суми податків, які мали бути сплачені за цей автомобіль.

Які види шахрайств при ввозі автомобілів були зафіксовані у нашій області?

Шахрайствами займається поліція. Ми займаємося фіксацією порушення митних правил. Оскільки в нас немає автомобільних пунктів пропуску, то в цьому випадку ми співпрацюємо з органами Нацполіції.

Коли стається ДТП, починається перевірка, як цей автомобіль заїхав на територію України. І тут виявляється перше: цей транспортний засіб порушив термін перебування на території України. Або другий варіант: коли у нас в базах даних відсутня інформація про ввезення цього автомобіля на територію України. Тоді він взагалі підлягає конфіскації. Такі випадки теж бувають, але вони значно рідші, ніж просте протермінування.

Бувають випадки, коли люди шахрують з точки зору настання обставин непереборної сили, через які людина не може вивезти цей транспортний засіб. Терміни,про які говорив раніше – 5-10 днів, згідно з українським законодавством зупиняється на час дії обставин непереборної сили. Для прикладу, коли автовласник захворів чи ця машина зламалася. Тоді в митницю подаються документи і вона здійснює їхню перевірку. Бувають випадки, коли з лікарні приходить інформація, що дана людина на лікуванні не перебувала, або те саме з СТО – що вказаний автомобіль не ремонтувався. Тоді настає кримінальна відповідальність за підробку документів.

Найбільш нахабний випадок був, коли нам надали документи, що автомобіль потребує ремонту. Але виявилося, що підприємство, яке мало б ремонтувати машину, взагалі таким видом діяльності не займається.

Щоб Ви порадили людям, аби вони не потрапили на гачок до шахравї під час придбання такого авто?

Найпростіший спосіб – не купляти транспортний засіб на іноземних номерах на території України.

Але це вигідна пропозиція…

Звісно. Але тут така ситуація – ти хочеш зекономити гроші і бути впевненим, що все згідно із законом. Насправді, щоб купити цей транспортний засіб на території України без сплати податків – такого в принципі не може бути.

Коли Ви купуєте такий автомобіль, як правило, його ніхто не переоформляє. Там дають шляховий лист чи доручення. Цей транспортний засіб залишається у власності іноземних компанії чи особи. Буває, що Ви намагаєтеся знайти цю особу, але вже не можете. І цей автомобіль Ви не зможете ні у власність передати, ні продати. Буває, що телефони вимикають. А штрафи навіть за прострочення є великими.

Чи можливо таких шахраїв притягнути до відповідальності?

Швидше за все, той хто продає автомобіль, не здійснював його ввезення. Таким чином вибудовується багаторівнева схема – «крайнього» Ви не знайдете. Людина, яка ввезла автомобіль, є всього лиш посередником.

Коротше кажучи, краще не ризикувати і платити податки?

Моя позиція така.

Розмовляв Роман СТЕЛЬМАХ

 

Коментарі:

Comments are closed.

111 queries in 0,832 seconds.